Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

TECHNIEK PROJECTEN

Leerlingen tijdens het basisonderwijs op een leuke en vooral uitdagende manier in contact te laten komen met wetenschap en techniek, dat is het doel van onderstaande onderwijsprogramma's.

Door het inzetten van 21e -eeuwse technieken, zoals bijvoorbeeld, 3D printers, programmeren (Raspberry Pi) en Robotica (Lego mindstorm en WeDo2.o), worden kinderen geprikkeld om creatief en probleemoplossend te denken, te communiceren en samen te werken. Ook wel samengevat in de 21 e -eeuwse vaardigheden en Makers educatie.

De activiteiten richten zich niet alleen op de jongeren zelf, maar ook op de leraren die immers een cruciale rol spelen om jongeren inspirerend techniekonderwijs te bieden. Er zijn verschillende onderwijsprogramma’s beschikbaar welke goed inpasbaar en aanpasbaar zijn naar eigen wensen en budget.

"3D PRINTER" PROJECT
Het doel van het 3D printerproject is om leerlingen op jonge leeftijd op een leuke en uitdagende manier in contact te laten komen met techniek. Hierdoor wennen de leerlingen aan techniek en ondervinden dat je er niet bang voor hoeft te zijn. Doordat je met een 3D printer direct resultaat ziet geeft dit voldoening. Dit past bij de spanningsboog van leerlingen van deze leeftijd.

Eén 3D Printer project bestaat uit:

  • 2 stuks  zelfbouw 3D-Printers deze blijven uw eigendom.

  • 2 rollen filament (zeg maar de inkt voor de 3D Printer)

  • 4 gereedschapsets

  • Lesmateriaal en zeer duidelijke en uitgebreide bouwinstructie met veel foto’s in PDF.

  • 1 Workshop van ongeveer 4 uur voor 2 leraren welke het project gaan begeleiden. Tijdens de workshop wordt het project van A tot Z doorgesproken en krijgen de deelnemers o.a. een versnelde bouwinstructie, Ontwerples en wordt er geprint op een 3D printer welke al reeds is afgebouwd.

  • Tijdens de looptijd van het project staat uw eigen Techniek Topper Coach ter beschikking voor het stellen van vragen.

  • Eindinspectie en kalibratie van de 3D Printers door de Techniek Topper Coach.

  • Techniek Topper Certificaat voor elke leerling.

  • Toegang tot de Techniek Toppers Community waar u o.a. Handleidingen, Aanvullende informatie, Tips en Trics, en 3D modellen kunt vinden.

  • Alle software die nodig is opensource en zonder licentie beschikbaar. (blogs, community ’s waar ideeën en programmeringen te vinden zijn).


Korte omschrijving van het project
De 3D printers die voor het project gebruikt worden zijn zelfbouw 3D printers. De start van het project begint met een les over dimensies en het uitreiken van de printers aan de klas. Daarna zal de printer in groepjes in elkaar worden gezet (6 tot 8 lessen bouwen en 2 tot 3 lessen ontwerpen). Elk groepje is verantwoordelijk voor een bepaald aspect van de printer (bijvoorbeeld het frame, de printkop, besturing).
Als de printer helemaal klaar is krijgen de leerlingen ontwerp les, daarna zijn de mogelijkheden oneindig, geschiedenislessen komen tot leven en spreekbeurten worden nog interessanter. Daarnaast zijn er verschillende uitdagende opdrachten beschikbaar en zelf te bedenken.
Als de printer helemaal klaar is wordt deze door een Techniek Topper Coach geïnspecteerd en gekalibreerd. Zodat u er van verzekerd bent dat de 3D printers goed werken.

Download hier het informatieblad over het 3D printerproject.


Heeft u vragen? of wilt u een afspraak maken voor een vrijblijvend informatiegesprek? klik dan hier of stuur een mail naar j.mussert@stichtingtechniektoppers.nl


“Programmeren kan je leren” Project
Het doel van het “Programmeren kan je leren” Project is om leerlingen op jonge leeftijd op een leuke en uitdagende manier in contact te laten komen met de basisbeginselen van het programmeren.
Het unieke van dit project is dat de robotjes die gebruikt worden, zowel met viltstiften en papier, op een tablet als met een programmeercode geprogrammeerd kunnen worden. Stap voor stap worden de leerlingen bekent met het begrip programmeren. Dit project is uitermate geschikt om te laten rouleren over meerdere bovenbouwgroepen en bijvoorbeeld af te sluiten met een klassen Battle.


Eén “Programmeren kan je leren” Project bestaat uit:

  • 14 stuks programmeerbare robotjes (deze blijven uw eigendom).

  • 14 sets viltstiften.

  • Lesmateriaal en uitdagende opdrachten in PDF.

  • 1 Workshop van ongeveer 4 uur voor de leraren welke het project gaan begeleiden. Tijdens de workshop wordt het project van A tot Z doorgesproken en krijgen de deelnemers o.a. een versnelde programmeerinstructie en worden er verschillende lesopdrachten doorgesproken.  

  • Tijdens de looptijd van het project staat uw eigen Techniek Topper Coach ter beschikking voor het stellen van vragen.

  • Techniek Topper Certificaat voor elke leerling.

  • Toegang tot de Techniek Toppers Community waar u o.a. Handleidingen, Aanvullende informatie, Tips en Trics, e.d. kunt vinden.

  • Alle software die nodig is opensource en zonder licentie beschikbaar.


Korte omschrijving van het project
Tijdens het “Programmeren kan je leren” Project  leren de leerlingen stap voor stap de beginselen van het programmeren door middel van het programmeren van Robotjes. Er is bewust gekozen om robotjes te programmeren omdat er dan gelijk zichtbaar/tastbaar wordt, wat een bepaalde programeer code voor invloed heeft. De klas wordt opgedeeld in groepjes van 2 leerlingen welke samen 1 robotje krijgen. De robotjes zijn niet groter dan een ei, waardoor de lessen gewoon op de tafels van de leerlingen kunnen worden gegeven. De grondbeginselen van het programmeren worden aangeleerd door middel van het programmeren van de robotje met papier en viltstiften. Met uiteindelijke doel om er naar toe te werken dat de leerlingen de robotjes met een programmeercode kunnen programmeren. Het programmeren wordt aangeleerd door middel van opdrachten waarbij het robotje met de juiste programmering zal moeten worden voorzien om tot de oplossing te komen.

Download hier het informatieblad over het "Programmeren kan je leren" Project.


Heeft u vragen? of wilt u een afspraak maken voor een vrijblijvend informatiegesprek? klik dan hier of stuur een mail naar j.mussert@stichtingtechniektoppers.nl


“Leerzame techniek(mid)dag” Ook voor Leraren!
Het doel van de “Leerzame techniek(mid)dag” is om een middag of dag, met de hele school of een deel van de school of alleen de leraren, kennis te maken met de technieken van de 21e eeuw.
Leuke en uitdagende techniekopdrachten staan de (mid)dag centraal.

Een “leerzame techniek(mid)dag" kan bestaan uit:

  • Kennismaking met 3D printen

  • Kennismaking met programmeren

  • Spelen van het techniekspel

  • Een technische vakman aan het woord

  • Heel veel leuke proefjes


Korte omschrijving van het project
Tijdens de leerzame techniek (mid)dag krijgen de leerlingen of leraren kennismakingslessen van verschillende 21e eeuwse technieken en vaardigheden. Afhankelijk van uw wensen kunnen wij het programma van de (mid)dag volledig invullen of samen een maatwerk (mid)dag organiseren. Voorop staat kennismaking met techniek.
De leerzame techniek(mid)dag kan ook gegeven voor leraren zodat zij in een (mid)dag kennismaken met de technieken en vaardigheden van de 21e eeuw. Eventueel kan de dag gecombineerd worden met een excursie naar een technisch bedrijf of school.

Heeft u vragen? of wilt u een afspraak maken voor een vrijblijvend informatiegesprek? klik dan hier of stuur een mail naar j.mussert@stichtingtechniektoppers.nl

“En nog veel meer projecten"

LEGO Mindstorm
LEGO ® MINDSTORMS ® EV3 is gearriveerd! Met de veelzijdigheid van het LEGO bouwsysteem in combinatie met de meest geavanceerde technologie die we tot nu toe hebben ontwikkeld, ontketen je de creatieve kracht van de nieuwe LEGO MINDSTORMS EV3 set: bouw en programmeer robots die lopen, praten, denken en alles doen wat je kunt verzinnen.

LEGO WeDo
De WeDo 2.0-set van LEGO bestaat uit de nodige losse onderdelen. Zo speelt een app een belangrijke rol om het robotje te programmeren en stuurt een Bluetooth Smarthub de motor en sensoren aan. Met de bekende LEGO-blokjes kunnen kinderen vervolgens de robot helemaal naar eigen smaak vormgeven.

Rasbperry PI (mini computer)
Dat kinderen goed met computers zijn, klopt eigenlijk niet. Dat kinderen goed omgaan met de applicaties, apps, op een computer of een tablet dat is zeker waar. Maar hoe werkt nu een app? en hoe kan je zelf een computerprogramma schrijven? Dat is voor velen één groot raadsel.
Het doel van het Rasbperry PI project is om hier verandering in aan te brengen. Op een leuke en uitdagende manier leren de kinderen een mini computer te bouwen en als deze klaar is, leren de kindren hoe ze deze mini computer moeten programmeren. Stap voor stap aangepast aan de leeftijd en spanningsboog van de kinderen.


Wilt u meer informatie over de mogelijkheden, klik dan hier of stuur een e-mail naar j.mussert@stichtingtechniektoppers.nl

Mocht uw gewenst Techniekproject er niet bij staan maar wel in het verlengde liggen van de doelstelling van de stichting, "stimuleren van techniek onderwijs op de basisschool", neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij zullen dan in eerste instantie kijken of wij mogelijkheden binnen onze stichting zien en anderzijds kijken of wij uw aanvraag kunnen doorverwijzen naar een andere stichting of instantie.

Indien wenselijk kunnen wij ook meedenken over de financiering van uw project.

Stichting Techniek Toppers is een stichting zonder winstoogmerk hierdoor bent u er van gegarandeerd dat er geen winst belang is en dat elke geïnvesteerde euro ten goede komt aan het doel van de stichting: het basisonderwijs in contact te laten komen met techniek. Dit in tegenstelling van Commerciële bedrijven.

Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu